Suomen Mudiyhdistys - SUMU ry:n hallitus v. 2018

Henkilön Eeva-Stiina Iitu Hatakka kuva. Olen Eeva-Stiina "Iitu" Hatakka ja mudin omistaja vuodesta 2005. Nykyiset mudini ovat BH PAIM-T C.I.B FI MVA DK MVA LV MVA Takkutukan Pikkuhukka "Jekku", PAIM-E FI MVA LV MVA Takkutukan Pohjantähti "Hipsu" sekä Takkutukan Hehku "Pullervo". Harrastan koirieni kanssa hakua, jälkeä, tokoa, rally-tokoa ja agilityä sekä tietenkin lenkkeilyä. Joskus käymme näyttelyissä ja paimentamista olen kokeillut kaikkien mudieni kanssa.

Suomen Mudiyhdistyksen puheenjohtajana olen aikaisemmin toiminut viisi vuotta ja nyt yhden välivuoden jälkeen palasin tehtävään. SUMU ry:n haluaisin olevan jokaisen mudiharrastajan yhdistys, joka tekee rotua tunnetuksi ja järjestää jäsenilleen tapahtumia.

Olen Sanna Laine-Evans, yksi SUMU:n perustajajäsenistä ja nykyinen varapuheenjohtaja. Hankin ensimmäisen mudini Tempun (Madraz-Bunda Azazello) vuonna 1995 ja mudit ovat siitä lähtien "kuuluneet kalustoon" (tällä hetkellä kotoa löytyy neljä). Olen aiemmin kilpaillut koirineni mm. tottelevaisuus- ja palveluskoirakokeissa, mutta nykyisin harrastus painottuu erityisesti rotujen alkuperäiskäyttöön, paimennukseen. Olen kasvattanut mudeja pienimuotoisesti Takkutukan kennelnimellä vuodesta 2005 alkaen, yhteensä kahdeksan pentuetta.

SUMU:ssa on mukava toimia ja harrastaa, toivottavasti nähdään mahdollisimman monen kanssa esimerkiksi paimennuksen merkeissä!

Henkilön Minna Mynttinen kuva. Olen Minna Mynttinen ja toimin SUMU ry:n sihteerinä nyt kolmatta vuotta. Laumaamme kuuluu mu FI KVA M-14, HK3, Takkuutukan Rekkamies "Miska" (s 2009), tiibetinterrieri Reiska (s 2006) ja bodercollie Sisu (s 2015). Itselleni sydäntä lähinnä ovat pk-lajit, erityisesti haku ja EK. Miskasta tuli haun Suomenmestari 2014. Lisäksi harrastellaan agilityä, tokoa ja jälkeä. Toivoisin, että mudeja nähdään myös jatkossa pk- ja pelastuskoira-lajien parissa, sillä uskon mudin ominaisuuksiin palvelus- ja pelastuskoirana.

SUMU ry:n hallitukseen lähdin mukaan, koska olemme saaneet mudi-ihmisiltä Miskan kanssa aina paljon tukea ja kannustusta kaikessa. Halusin vastavuoroisesti tehdä jotain rodun ja harrastajien hyväksi.

Olen Henna Pöysti, SUMU:n jäsensihteeri, tuore mudiharrastaja ja SUMU:n jäsen vasta toista vuotta. Mudeja minulla on kotona yksi, Polkka-niminen narttu (JV-17 HeJW-17 PMJV-17 Take One Just Like Magic, s. 2016). Polkan lisäksi meillä asustavat kääpiöpinserit Penni ja Pitsi. Olen tutustunut monenlaisiin koiraharrastuksiin vuosien varrella, mutta ykköslajini on jo vuosia ollut agility. Agin lisäksi harrastamme laumani kanssa mm. näyttelyitä ja mejää.

SUMU:ssa haluan auttaa osaltani mudiharrastajien yhteisten asioiden pyörittämisessä ja yhteisten tapahtumien järjestämisessä.

Henkilön Anni Petäjoki kuva.

Olen Anni Petäjoki, SUMU:n rahastonhoitaja. Mudeja löytyy periaatteessa kolme. Entisen mieheni kanssa yhteiset Aarre (Mustapippurin Onnenonkija, s. 2006), Ilona (Mustapippurin Rockrinsessa, s. 2008) ja veljeni kanssa yhteinen Stara (Mustapippurin Hullunhauska, s. 2014). Tämän lisäksi löytyy lk hollanninpaimenkoira Taika. Harrastuksia on monenlaisia ehtinyt kokeilla; tokoa ja hakua vähän, rallytokoa lähes siitä asti, kun laji tuli Suomeen ja nyt sydämen ja ajan on vienyt agility. Näyttelyitä toki kierrelty myös, ulkomailla varsinkin.

SUMU:n toiminnassa toivon olevani enemmän hyödyksi kuin haitaksi ja nyt kun Johanna on monta vuotta hoitanut rahastonhoitajan hommia, on hän ansainnut tauon.

Olen Marianna Riipi ja olen ollut SUMUn toiminnassa mukana vuodesta 2012. Kotona asustaa mudi Rölli (Abrandos Alezredes) ja sen seurana papillon Nekku. Monenlaisia harrastuksia on tullut kokeiltua vuosien varrella ja Rölli on ollut kaikesta innoissaan, mutta tällä hetkellä tyydytään lenkkeilyyn ja sohvalla köllöttelyyn.

SUMUssa olen mukana, koska yhdistys järjestää monenlaisia tapahtumia, joissa voi kokeilla eri lajeja ja tutustua muihin mudiharrastajiin.

Olen Sini Tikkaniemi, hallituksen jäsen. Mudit ovat ilostuttavat elämääni vuodesta 2013, "Kiri" (JMV-2014, FI MVA) TAKE ONE BLUE STRARLIGHT s. 9.10.2013 ja "Joppi" TAKE ONE LUNA LOVEGOOD s. 8.12.2016, lisäksi laumaan kuuluu kaksi pientä villakoiraa. Päälajimme on agility jossa Kirin kanssa kisaammekin 3-luokassa. Toiveissa olisi vielä rakentaa neiti Joppisestakin oivallinen agilitykiituri, hiljaksilleen ollaankin aloiteltu, katsotaan rauhassa mihin se johtaa.

Olen mukana SUMU:n toiminnassa ja järjestämässä koulutustapahtumia. Mahtavinta niissä on mukavat ihmiset ja tietenkin mitä mainioimmat mudit.