yleistä :: rotumääritelmä :: pentueet suomessa :: terveys :: jalostuksen tavoiteohjelma :: PEVISA :: linkit :: valiot

Viralliset tutkimustulokset löytyvät Kennelliiton Koiranetistä, linkki

MyDogDNA-passi
Lue MyDogDNA:sta
Suomen Mudiyhdistys tukee jäsentensä mudien MyDogDNA-geeninäytteen ottoa ja passin hankintaa 20 eurolla, mikäli tulos annetaan SUMU:n käyttöön. Suosittelemme koirasi tuloksien julkistamista myös kaikille avoimeksi MyDogDNA-sivustolla - näin siitä on kaikille kaikkein eniten hyötyä. Kiitos koirasi tutkituttamisesta!

Mudien terveys
teksti: Terhi Multamäki

Mudilla on terve sekä liioittelematon peruskoiran rakenne ja mudi on rotuna heterogeeninen, koska Unkarissa rotukirja on edelleen avoin eli rotuun otetaan jatkuvasti koiria maatiaiskannasta. Tämän takia mudi on yleisesti ottaen terve ja pitkäikäinen rotu. Mudit elävät yleensä 13-15 vuotiaiksi ja ovat toimeliaita sekä leikkisiä vielä vanhuusiälläkin. Unkarissa on osallistunut näyttelyyn jopa 16-vuotias mudi hyvällä menestyksellä. Terve ja hyväkuntoinen 10-vuotias mudi on vielä täysin työ-/kilpailukuntoinen eli rodulla on ns. pitkä käyttöikä. Suomessa pisimpään eläneet mudisisarukset olivat kuollessaan 18 v 2 kk ja 18 v 6 kk vanhoja.

Mudi on kevytrakenteinen rotu, joten luustovioista johtuvat ongelmat ovat harvinaisia. Mudeilla ei ole toistaiseksi todettu perinnöllisiä sairauksia, jotka olisivat juuri tälle rodulle tyypillisiä. Tosin tuhkanharmailla mudeilla on diagnosoitu väriin liittyvää ns. sinisen koiran syndroomaa.

Mudeilla tavatut sairaudet ovat Suomessa olleet yksittäistapauksia. Diagnooseina on mm. IMHA, kilpirauhasen vajaatoiminta, sydämen vajaatoiminta, keliakia, harmaakaihi, suoliston hypermotiliteetti, hermotuppikasvain, karvatupen kehityshäiriö ja hormonihäiriö. Jonkin verran mudeilla on todettu myös erilaisia yliherkkyyksiä (huonepöly, siitepöly, ruoka-aineet).

Kivesviat, lisääntymisongelmat, purentaviat ja hammasongelmat eivät ole yleisiä mudeilla.

Suomessa on mudien lonkkia, polvia, kyynärpäitä ja silmiä tutkittu virallisesti vuodesta 1993 lähtien. Vuoden 2003 alusta lähtien mudi on kuulunut Suomen Kennelliiton perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelmaan (PEVISA) ja lonkkatutkimus on ollut pakollinen jalostukseen käytettäville mudeille. Vuoden 2007 alusta lähtien mudien PEVISA-ohjelma tiukentui ja jalostuskoirille ovat pakollisia lonkka, silmä- ja polvitutkimukset. Lonkkien raja-arvo on C, joten jalostuskoirilla on oltava lonkkalausunto jo ennen astutusta. Kennelliitto ei rekisteröi D- ja E- lonkkaisen mudin jälkeläisiä. Mudin PEVISA-ohjelma on voimassa 31.12.2013 asti.

Unkarissa mudien luuston ja silmien tutkiminen ei ole vielä kovin yleistä, lähinnä siellä kuvataan lonkat osalta jalostuskoiria. Muut tutkimukset ovat harvinaisia. Hollannissa, Ranskassa, Ruotsissa ja Saksassa jalostukseen käytettäville mudeille on suoritettu vähintään lonkkatutkimus.

Muistutus: Sinisenkoiran syndrooma-tutkimus

Bernin yliopistossa on meneillään professori Tosso Leebin johtama tutkimus, jonka tarkoitus on selvittää miksi eri roduissa joillain sinisillä koirilla tavataan karvatupen kehityshäiriötä. Sairautta kutsutaan sinisen koiran syndroomaksi (blue dog syndrome) tai color dilution alopeciaksi (CDA). u väriin liittyvää ns. sinisen koiran syndroomaa. Lisätietoja sinisen koiran syndroomasta (pdf)

Myös mudit ovat mukana tutkimuksessa. Tutkimukseen voivat osallistua tuhkanharmaat (siniset) normaaliturkkiset, yli 2-vuotiaat mudit sekä nuoremmat koirat, joilla on jo sinisille koirille tyypillisiä karvamuutoksia, esimerkiksi karvattomat korvalehdet. Tutkimukseen voi osallistua lähettämällä koiran verinäytteen tutkimusryhmälle.

Tutkimukseen tarvitaan sekä normaaliturkkisia että karvaongelmaisia mudeja. Jos tutkimusryhmä saa noin neljäkymmentä DNA-näytettä tuhkanharmaista mudeista, he todennäköisesti voivat paikantaa geenin tai geenit, jotka aiheuttavat karvaongelmia. Kun geeni on paikannettu, voidaan laatia geenitesti, jota kasvattajat voivat käyttää jalostuksessa apuna.

Tutkimusryhmän englanninkieliset kotisivut löytyvät täältä.

Sivulla on verinäytteenotto-ohje PDF, jonka ohessa on lomake, jossa pyydetään kuvailemaan koiran karvapeitettä. Lisäksi tutkimusryhmä tarvitsee koiran sukutaulun sekä mahdollisesti valokuvia karvamuutoksista. Sukutaulukopion ja valokuvat voi toimittaa myös sähköisenä. Jos koiralla on eläinlääkärin diagnoosi sinisenkoiran syndroomasta, muista mainita myös se. Eläinlääkäri voi diagnosoida sinisenkoiran syndrooman varmuudella ihobiopsiasta.

Suomen Mudiyhdistys - SUMU ry on vuonna 2009 päättänyt tukea sinisen koiran syndrooman tutkimusta mudeilla siten, että yhdistys maksaa jäsenilleen puolet tai maksimissaan 20 euroa takaisin verinäytteen oton kustannuksista eläinlääkärin kuittia vastaan. Tuki on edelleen vuonna 2013 voimassa!

Kun käytte otattamassa verinäytteen eläinlääkärillä, lähettäkää eläinlääkärin kuitti ja tilinumeronne rahastonhoitajalle. Kuittia vastaan saatte max 20 euroa takaisin.

Osallistuthan Sinäkin terveystalkoisiin, kiitos!

Sivun kuvat © Terhi Multamäki